Home  /  Contact  /  Links  /  Sitemap

Materialenmarkt 18 maart 2015

Op 18 maart 2015 organiseert de Externe Dienst van De Spreekhoorn een materialenmarkt  voor het primair onderwijs op de locatie in Breda ( Dirk Hartogstraat 10).  Deze materialenmarkt  is bedoeld voor leerkrachten, remedial teachers en onderwijsassistenten die cluster 2 leerlingen begeleiden. Vanzelfsprekend bent u als intern begeleider ook van harte welkom.
 
 
Het programma voor de materialenmarkt  ziet er als volgt uit:
             
13.30-14.00 uur:        Materialenmarkt
14.00-14.45 uur:        Workshopronde 1
14.45-15.15 uur:        Materialenmarkt
15.15-16.00 uur          Workshopronde 2
16.00-16.30 uur:        Materialenmarkt
 
 
Op deze markt zullen de volgende stands zich presenteren:
De Coole Kikker, FF luisteren, LOGO 3000, AC Brabant, Spreekbeeld, Letterweg,
Wijs met Letters, Bekius, K2 Publisher, Pica, Semmie en Bubbeldebub, Libra. 
 
In het programma staat vermeld dat U ook workshops kunt volgen. Inschrijven voor de workshoprondes is facultatief. 

Aanmelden voor deze materialenmarkt kan door het inschrijfformulier in te vullen voor 12 maart 2015. Het inschrijfformulier vindt U hier.


Informatie over de workshops: 

 
Workshop: Tekst
FF luisteren
door:
René Zwets
Auris dienstencentrum
 
Psycho educatie: FF Luisteren
FF Luisteren wordt ingezet bij slechthorende en/of dove leerlingen (9-14 jaar) ter verheldering van hun zelfbeeld en empowerment. Het geeft ouders, begeleiders, leerkrachten en leerlingen zelf een handvat om in gesprek te gaan over horen, verstaan en hoorapparatuur. FF luisteren bestaat uit een online instructie voor de begeleider en een werkboek voor het kind met gehoorverlies. Het werkboek bestaat uit opdrachten verdeeld over 17 pagina’s in drie hoofdthema’s. De thema’s zijn:
•          de eigenheid van het kind
•          horen en verstaan
•          hoorapparatuur
Op de materialenmarkt wordt gepresenteerd  hoe FF luisteren ingezet kan worden op school.
 
De Coole Kikker
door:
Anne Kooijman
De Coole Kikker
Ga aan de slag met de spellen van de Coole Kikker!
Je krijgt informatie over de toepassingsmogelijkheden van alle spellen en je speelt met elkaar kort de volgende spellen om een indruk te krijgen hoe je ze kunt kunt inzetten om jouw leerlingen te helpen meer sociaal vaardig, weerbaar en minder faalangstig te maken.
•          het sociale vaardigheden kwartetspel De Coole Kikker
•          het bordspel Kikkerbecool
•          het faalangstreductie bordspel  Opgekikkerd.
Letterweg
door:
Manu de Waal
Logopediepraktijk de Waal
 
In deze workshop komen klanken tot leven.
Letters zijn onmisbaar bij het trainen van het fonologisch bewustzijn. Het gesproken woord is een klankenpad, het geschreven woord een letterweg.
Letterweg helpt kinderen op weg naar fonemisch bewustzijn.
De Fonemische Handboeken zijn een praktisch en onmisbaar leermiddel voor logopedisten, dyslexie-behandelaars, remedial teachers en leerkrachten. Alle Nederlandse klanken komen als pratende letters tot leven in het Medeklinker-en Klinkerboek. Grafeem en foneem worden één en hun relatie wordt vanzelfsprekend. De letterpersonages: Omroeper, Fifa Fietspomp, Lola Microfoon, Rikkie Ratel en al de andere gevoelige klankenmakers, maken klanken grijpbaar zodat articulatie en woordopbouw bespreekbaar worden. Pratende letters doen beroep op de fantasie, de creativiteit en de empathie van peuters, kleuters en school-kinderen. Omdat kinderen zich aan de gevoelens van de letter-personages spiegelen, wordt het nabootsen van de klank, door het activeren van de spiegelneuronen, vergemakkelijkt. De boeken bestaan uit stevig papier (300 gr) en werden degelijk ingebonden (dichte ringen) zodat ze de enthousiaste kinderhandjes kunnen weerstaan.
 
Bezoek de pratende letters op www.logopediedewaal.nl
 
                    
Wijs met Letters
door:
Christel Mientjes & Daniëlle Wijdemans
Wijs met Letters
Workshop: “Een steuntje in de rug met klanken en letters”
- Kleuters, die nog niet bezig zijn met letters?
- Kleuters, die moeite hebben met analyse en synthese?
- Kleuters, waarbij dyslexie in de familie voorkomt?
- Kleuters op een leuke manier kennis laten maken met geletterde activiteiten?
“Geef ze een steuntje in de rug met klanken en letters!”
Met behulp van het programma neemt u (risico)kleuters op een speelse en uitdagende manier mee in de wereld van beginnende geletterdheid.
Nieuwsgierig geworden? Schrijf u dan in voor deze workshop.
LOGO 3000
door:
Berber Groenenberg
LOGO 3000
LOGO 3000: lesmateriaal gericht op de woordenschatontwikkeling van peuters en kleuters.
 
Taalontwikkeling is voor de jongste schoolkinderen zeer belangrijk. Jonge kinderen kunnen in korte tijd verbazingwekkend veel woorden leren. Veel kinderen die opgroeien in een minder taalrijke omgeving beginnen hun school-loopbaan met een achterstand. Voor deze kinderen is een goede opbouw van woordkennis in de peuter- en kleutergroepen van het allerhoogste belang. Wie op jonge leeftijd al een achterstand oploopt, haalt in de meeste gevallen niet meer in. Met LOGO 3000 heeft elke leerkracht en peuterleidster een instrument in handen om de jongste kinderen snel, plezierig en spelenderwijs veel woorden aan te leren.
 
Mindmapping
door:
Marita Norbart
de Spreekhoorn
De Mindmap is een krachtig hulpmiddel bij het structureren en onthouden van informatie. Kinderen leren hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden. Bij uitstek geschikt voor leervakken waar langere stukken tekst behandeld worden en ook bij het ontwerpen van spreekbeurten en werkstukken. Maar mindmappen kent nog tal van andere toepassingen. Het is bijvoorbeeld ook gericht op begrijpend luisteren bij de allerjongsten.
Mindmappen wordt ingezet in alle leergroepen.
Vanaf de kleuterbouw is het vooral de leerkracht die het mindmappen aanbiedt,  maar ook hier zijn vormen van zelfstandige verwerking mogelijk waarbij de kinderen zelf aan de slag gaan met een Mindmap.
Mindmappen past uiteraard perfect bij leerlingen met een grote behoefte aan visuele ondersteuning en bij beelddenkers.
Interesse gewekt? Kom dan naar deze workshop!
Zoeken